Przykładowy program w ARDUINO w języku C dla sterownika SU 1.5

Poniżej prezentuję kody źródłowe przykładowego programu dla sterownika SU 1.5. Program został napisany w języku C, w ARDUINO.

Przykładowy program prezentuje jak wstawiać kod w języku C w ARDUINO. Zadaniem programu jest wyświetlenie napisu na wyświetlaczu LCD.

W kod w języka C, z zasobów ARDUINO, została wpleciona funkcja opóźniająca Delay().

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
#include "global.h"
 
unsigned char const napis1[] PROGMEM=   {   "Sterownik SU 1.50"};
unsigned char const napis2[] PROGMEM=   {   " firmy E-TRONIX 0"};
 
void setup()
{
  // put your setup code here, to run once:
 pinMode(A5, OUTPUT);  //buzer, 29 LUB A5
 pinMode(A7,INPUT);  //WEJSCIE OK
}
 
void loop()
{
  // put your main code here, to run repeatedly:
  DDRB=0xff;      //magistrala danych jako wyjscie
  sbi(DDRD,4);    //aktywacja pinu wyswietlacza
  sbi(DDRC,6);    //aktywacja pinu ING1 odczytu wejsc cyfrowych
  sbi(DDRC,7);    //aktywacja pinu do sterowania wyjsc cyfrowych
  sbi(DDRA,4);    //aktywacja pinu /OE wyjsc cyfrowych
  sbi(PORTC,6);   //stan wysoki na ING1
  sbi(PORTC,7);   //stan wysoki na OUTG1
  cbi(PORTA,4);   //stan niski na /OE (sterowanie wyjsc cyfrowych mozliwe)
  sbi(PORTD,4);   //stan wysoki na DISPLAY
     
 
  LCD_init();
  LCD_clear();
 
  LCD_TXT(napis1);
  LCD_xy(1,2);
  LCD_putchar('a');
  LCD_TXT(napis2);
  while(1)
  {
    if (digitalRead (A7)==LOW) digitalWrite(A5, LOW);
    else digitalWrite(A5, HIGH);   
  }
}
 
/*
*************************************************
* Procedura zapisująca dane w wyświetlaczu LCD. *
*************************************************
*/
void LCD_clock(u08 data, u08 rs)
{
  
 MAGIST_DATA=((data&0x0f)<<4);
  
  if (rs==1)                        // linia RS wyświetlacza
    sbi(MAGIST_DATA,LCD_RS);        // ustaw linię RS wyświetlacza
    else cbi(MAGIST_DATA,LCD_RS);
  
 cbi(PORTB,1);
 sbi(DDRD,4);   
  
 sbi(MAGIST_DATA,LCD_EN);           // ustaw linię EN wyświetlacza
  
 delay(1);
 cbi(PORTD,4);                      // i wysłanie danych na szynę
 sbi(PORTD,4);
  
 delay(1);
 cbi(MAGIST_DATA,LCD_EN);           // skasuj linię EN wyświetlacza
  
 delay(1);
 cbi(PORTD,4);
 sbi(PORTD,4);
  
 delay(1);
 cbi(MAGIST_DATA,LCD_RS);           // skasuj liniŕ RS wyświetlacza
}
 
/*
*************************************************
* Wysyłanie danych lub komend do wyświetlacza.  *
*************************************************
*/
void LCD_send(u08 data, u08 rs)
{
  LCD_clock(data >> 4  , rs); // bardziej znacząca część
  LCD_clock(data & 0x0F, rs);   // mniej znacząca część
}
 
/*
*************************************************
* Procedura wysyłająca komendy do wyświetlacza. *
*************************************************
*/
void LCD_send_0(u08 ch)
{
  LCD_send(ch, 0);
}
  
/*
*************************************************
* Procedura wysyłająca dane do wyświetlacza LCD.*
*************************************************
*/
void LCD_send_1(u08 ch)
{
  LCD_send(ch, 1);
}
 
/*
*************************************************
* Procedura czyszcząca wyświetlacz LCD.         *
*************************************************
*/
void LCD_clear(void)
{
 LCD_send_0(0x01);  // wyczyść LCD
 delay(100);
}
 
/*
*************************************************
* Procedura inicjująca wyświetlacz LCD.         *
*************************************************
*/
void LCD_init(void)
{
 register unsigned char i;
  
 
  delay(1600);
  for(i=0;i<3;i++)
  {
    LCD_clock(0x03, 0); //reset LCD
    delay(40);
  }
  LCD_clock(0x02,0);    //operacje 4-bitowe
  LCD_send_0(0x2C);  
  LCD_send_0(0x08); //wylacz lcd, wylacz kursor, wlacz mruganie kursora
  LCD_clear();      //skasuj lcd, kursor do pozycji home
  LCD_send_0(0x06);     //przesuwaj kursor w prawo w trakcie wyswietlania
  LCD_send_0(0x0C);     //wlacz lcd i wyłącz kursor
}
 
/*
*************************************************
* Procedura wyświetlająca znak na wyświelaczu   *
* LCD.                                          *
*************************************************
*/
void LCD_putchar(char ch)
{
  
  LCD_send_1(ch);
  
}
 
 /*
*************************************************
* Procedura wyświetlająca napis umieszczony     *
* w pamięci programu.                           *
*************************************************
*/
void LCD_TXT(unsigned char tablica[])
{
unsigned char x;
 x=0;
 for (x=0; pgm_read_byte(&tablica[x])!='0'; x++)
    {
     LCD_putchar(pgm_read_byte(&tablica[x]));
    }
  
}
 
/*
*************************************************
* Procedura umieszczająca kursor wyświetlacza   *
* na odpowiednich współrzędnych.                *
*************************************************
*/
void LCD_xy(u08 x, u08 y)
{
  switch(y)
  {
    case 1: y=0x00; break; // adres 1 znaku 1 wiersza
    case 2: y=0x40; break; // adres 1 znaku 2 wiersza
  }
  LCD_send_0(0x80+y+x-1);   // ustaw adres RAM
}

Efekt działania programu

Scroll to Top